ورزش تی آر ایکس TRX چیست؟

 

TRX یا به عبارت دیگر Total Body Resistance Exercise از ورزش های رو به توسعه ای می باشد. که در دهه های اخیر و از سال ۱۹۹۰ به دنیا معرفی شده است. ورزش تی آر ایکس TRX چیست؟

در این روش افراد با استفاده از بندهایی که به سقف یا دیوار بسته شده است تمریناتی را که بر پایه وزن بدن و تعادل می باشد اجرا می کنند. این تمرینات باعث می شود تا بدن در شرایط مصرف انرژی و سوزاندن کالری بیشتری در مقایسه با بسیاری از رشته های دیگر ورزشی گردد.

بهبود استقامت عضلات یکی از نکات مثبت در این سیستم تمرینی می باشد . و ریزترین و عمقی ترین عضلات بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

ورزش تی آر ایکس TRX چیست؟

TRX یک فرد نظامی به نام ” رندی هتریک ” که با تمرینات نیروی دریایی که یکی از سخت ترین فعالیت های فیزیکی و ورزشی در دنیا محسوب می گردد، آشنایی داشت و از طرفی دیگر از محدودیت های مکانی و عدم وجود تجهیزات ورزشی کافی بر روی ناوگان دریایی مطلع بود،در سال ۱۹۹۰ میلادی وسیله ای که پاسخگوی نیاز ها و محدودیت های فیزیکی فوق بود را ابداع کرد.

این وسیله و حرکات ورزش قابل انجام با آن در سال ۲۰۰۵ میلادی به اوج تکامل خود رسید.

وسیله طراحی شده عبارت بود از یک بند چتر بازی و دو دسته که هیچ گونه کشی در آن بکار نرفته و بسیار محکم و مقاوم بود و فرد با آویزان شدن از آن و با وزن بدن خود, می توانست هرگونه حرکات و تمرینات کامل آمادگی جسمانی را بدون خطر و با وزن بدن خود با هدف تقویت, استقامت, قدرت بدنی, تعادل, انعطاف پذیری, سرعت و چابکی در آمادگی جسمانی انجام دهد.

ورزش تی آر ایکس TRX چیست؟

تحمل بند TRX

طناب یا بند  TRX استاندارد امروزی قادر است وزن افراد را تا ۲۰۰ کیلوگرم تحمل کند. و می توان آن را در هر جایی که دارای نقطه اتکای محکمی است، استفاده کرد. تنوع الگوی حرکتی و مفیدی که می توان با این وسیله و ورزش TRX انجام داد،آن را به یکی از بهترین ورزش های بدنسازی جهان تبدیل کرده است.

 

تکنیک های تمرینات با TRX

ورزش تی آر ایکس TRX چیست؟

خصوصا برای حرکت دادن مرکز وزن بدن طراحی شده است . که فعالیت عضلانی روی عضلات اصلی و عضلات جانبی را در هر تمرین دارد و بعلت قرار گرفتن وضعیت بدن و مقابله با جاذبه زمین و حفظ تعادل, چه شما روی عضلات پا, دست , شکم و یا کمر کار کنید و حرکات اسکات, لانز , پرس سینه و غیره را انجام دهید . در هر حرکت سایر عضلات نیز درگیر می باشند . از این رو مقاومت بدن شما بسیار بالا خواهد رفت.

مثلا وقتی شما حرکت دراز و نشست را انجام می دهید، بعلت قرار گرفتن وضعت بدنتان, عضلات دستها و پاهایتان نیز درگیر می باشدو این باعث می شود مقاومت بدن شما زیاد شود و با تغییر وضعیت بدن خود به (جلو یا عقب ) فرد می تواند وزنه مورد استفاده در این وسیله را جهت عضله سازی کاهش یا افزایش دهد .

از آنجا که تمرینات این رشته ورزشی به صورت معلق و براساس وزن بدن صورت می گیرد دانش مربی در شناخت آناتومی حرکت و نیز مفاصل و تاندونها و اشراف روی عضلات لازم و ضروری می باشد. TRX به عنوان یکی از کار آمدترین ورزشهای تناسب ادام و سلامتی در سرتاسر دنیا شناخته شده است.

تمرینات تی آر ایکس علاوه بر افزایش میزان انرژی مصرفی، باعث می شوند تا فرد از نظر تعادلی و نیز از نظر عضلانی در یک وضعیت مناسبی قرار بگیرد که در نهایت باعث سوق دادن فرد به یک شرایط مناسب فیزیکی خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *